POlistika

Rail Baltic ehk käpardid liivakastis

Rail Baltic on projekt, millega nüüdseks on tegeletud juba ligemale kümme aastat. 2017. aastal hinnati projekti hinnaks 5,8 miljardit eurot. Nüüdseks on selle hind aga kerkinud umbkaudu kahe Eesti riigieelarve juurde (ERR).

Kuigi uus prognoos on umbkaudu 15 miljardit, siis selle raha eest isegi ei plaanita enam ära teha seda, mida algselt nägi ette ca 6 miljardi suurune maksumus. 

Nüüd räägitakse ühest rööpmepaarist ning paljude osade pooleldi ära tegemisest. Esialgsete plaanide kohaselt edasi töötamine võiks maksta isegi 25 kuni 30 miljardit eurot. Seda viimast küll hetkel isegi enam ei arutata.

Kuidas see võimalik on?

Aga kuidas on võimalik, et projekti maksumus on laias laastus viiekordistunud? 

Loogiliselt vaadates saab siin olla vaid kaks võimalikku põhjendust - kas inimesed ei tea, mida nad teevad, või on  raha kuskile oma taskusse kanditud. Viimane variant ei ole väga usutav, aga ega ka ebakompetentsus ei ole siin positiivne põhjendus.

Rail baltic Estonia lehe KKK rubriigis (https://www.rbestonia.ee/kkk/) on küsimusele, kui palju maksab Rail Baltica, vastatud järgmist:

"Kuna Rail Baltica on kolme riigi koostöös rajatav projekt, siis üldiselt hinnatakse nii maksumust kui kulusid-tulusid kogu Baltikumi läbiva raudtee peale kokku.

Kolme Balti riiki läbiva uue raudtee ehitamise kogumaksumust hinnatakse rohkem kui 6 miljardi euro suuruseks investeeringuks, millest, sõltuvalt tööde iseloomust, kuni 85% on valmis panustama Euroopa Liit. Eesti territooriumile jääva trassilõigu väljaehitamine maksab suure täpsusastmega koostatud põhiprojekti põhjal ca 3 miljardit eurot.

Ei oska öelda, millal see Eesti number on sinna pandud, aga hetkeseisu arvestades on suurest täpsustasemest kuidagi eriti humoorikas lugeda.

2022. aasta 7. augustil seisis sealsamas veel 1.6 miljardi suurune number, ning ka siis oli tegemist summaga, mis on paika pandud "suure täpsusastmega koostatud eelprojekti põhjal".

Täpsemalt siis nii: "Kuna Rail Baltica on kolme riigi koostöös rajatav projekt, siis üldiselt hinnatakse nii maksumust kui kulusid-tulusid kogu Baltikumi läbiva raudtee peale kokku. Kolme Balti riiki läbiva uue raudtee ehitamise kogumaksumust hinnatakse ca 6 miljardi euro suuruseks investeeringuks, millest, sõltuvalt tööde iseloomust, kuni 85% on valmis panustama Euroopa Liit.

Eesti territooriumile jääva trassilõigu väljaehitamine maksab suure täpsusastmega koostatud eelprojekti põhjal ca 1,6 miljardit eurot
. Eesti jaoks on kohustuslikuks projekti omaosaluseks plaanitud ca 318 miljonit eurot 10 aastat vältava ettevalmistus -ja ehitusperioodi jooksul.
" (Archive.org)

Nüüdseks on lähtuvalt Ärilehe numbritest see kasvanud Eesti osa 3.8 miljardini. (Äripäev), teised allikad mainivad küll pigem 3.1 miljardit. Ja see on see säästuversiooni kulu, mitte kogu asja valmisehitamise kulu.

Hinnad muutuvad, aga see on ju loogiline

Hindade muutus ajas on vägagi loogiline. 

Mis ei ole loogiline, on see, et kogu Rail Balticu projekti puhul (mitte ainult Eesti osa) ei ole vähemalt nähtavalt keegi hinnatõuse või inflatsiooni ette näinud. Mitte keegi. Mitte protsentigi. 

Kuidas on see võimalik?

Ehitushinna indeksi tõus aastate lõikes:

Aasta
Indeksi muutus
2017
1,5
2018
1,7
2019
1,9
2020
0,4
2021
8,3
2022
17,8
2023
6,1

(Andmed.Stat.ee, Stat.ee)

Kui me lähtume sellest, et 2017 oli hind 5.8 miljardit, ning ehitushinnaindeks on olnud nii nagu käestolevas tabelis näha, siis oleks võinud see ehituse hind tõusta praeguseks hetkeks 8 ja poole miljardini. Ja seda siis juhul, kui projekti maksumuse arvutajatel ei olnud vähtimatki aimu sellest, mis asi see inflatsioon üldse on, või et pikaajalisse maksumusse tuleks ka see kindlasti sisse arvutada. 

2030. aastani on veel aega, ja kui arvestada iga-aastaseks keskmiseks inflatsiooniks 5 protsenti, siis jõuame kuskil 11.5 miljardi euroni.

Kui 2017. aastal oli maksumuse hinnang 5.8 miljardit, ning kui lisaks oleks arvestanud keskmiseks aastaseks inflatsiooniks järgmise 13 aasta (2017 - 2030) kohta 10%, siis oleks maksumus tõusnud 18. miljardi euroni juba projekti koostamisel. 

Lihtsaks näiteks. Praegu maksaks mingil arusaamatul põhjusel täismahus projekti lõpetamine aga 25 kuni 30 miljardit.

Kuskil on midagi väga valesti.

Arvutused tuleb teha projekti tegemisel

Tundub, et selliseid arvutusi mitte keegi mitte kusagil Rail Balticu projekti puhul ei teinud. 

Inflatsiooni ju ei eksisteeri, ning projektid kunagi ei veni. 

Tõsi, nii suurt inflatsiooni kui meil äsja oli, on raske ette ennustada. 

Aga nagu siin äsja lihtsatest arvutustest nägid, siis isegi siis, kui absoluutselt mitte ühtki võimalikku hinnatõusu projekti sisse ei kirjutatud, ka siis ei jõua projekti maksumus kunagi kuuelt miljardilt kahekümne viie või kolmekümne miljardini. 

Ning just see on see hind, millega tänasel päeval saaks väidevalt ära teha kõik, mida algselt 5.8 miljardi eest lubati.

Kuskil on käkk. 

Rail Baltic tuleb ära teha

Rail Balticu projekt tuleb kindlasti lõpuni viia, aga lähtuvalt sellest, kuidas seda hetkel on läbi viidud, tuleks tõenäoliselt kõikides projektiga seotud riikides tööle panna audiitorid, kes tuvastaks, kes ja mis kogu selle jama taga on. 

See on tavaline kui suurte projektide maksumus pisut tõuseb ja aeg pisut pikeneb. Kui see pikeneb aga kahekordselt, ning hind viiekordistub, siis on siin midagi väga-väga valesti.