POlistika

Poliitiline impotentsus ja ebakompetentsus kärpekohtade leidmisel

Eestis on vaja leida kärpekohti umbkaudu ühe kuni kahe miljardi eest. Siiani on seda suudetud teha 50 kuni 200 miljardi eest. Või rohkem. Või vähem. Olenevalt keda kuulata, ja mida täpsemalt kärbeteks nimetada. 

Surev ettevõte peab kärpima, või leppima tulemustega

Kui Eesti riiki võtta kui eraettevõtet, siis ettevõtte hea juhtimise korral leiaks see ettevõte vähemalt 10-20% ulatuses kärpekohti ning üritaks leida ka viise tulude suurendamiseks.

Absoluutselt iga ettevõte peab sellega hakkama saama, sama moodi nagu ka inimene oma personaalse rahakoti puhul - kui sa 10% kärpida ei suuda, siis tõenäoliselt on tegemist pigem sinu enda oskamatusega, mitte sellega, et see võimatu oleks.

Praegusel juhul proovib riik oma kulusid kasvatada läbi maksutõusude. 

Pisut üle võlli keeratud paralleel ettevõttega oleks siin selline, et ettevõte hakkab oma töötajatelt kohvi eest raha küsima, või seab sisse näiteks laua taga istumise tasu. Samuti võiks sisse seada ka töötaja parkimistasu ning liiga produktiivse töötaja maksu.  

Arusaadavalt on see lollus, aga just sellega praegu tegeletaksegi. Selle asemel, et tõsta sissetulekuid läbi ekspordi edendamise ja majandustõusu, me tõstame makse kasvatades sellega potentsiaalsete eksporditavate toodete hinda, ning vähendades Eesti konkurentsivõimet. Ja loomulikult ei lase maksutõusud ka inflatsioonil langeda. 

Ja siin me nüüd olemegi.

Kärpekohad on olemas, nende leidmine ei ole keeruline

See on üsna hämmastav näha ja kuulda poliitikuid ütlemas, et kärpekohtade leidmine on kas raske või võimatu või ei ole häid variante või...aga see kõik ei näita midagi muud kui vaid inimeste intellikõntsust. 

Tooks siin välja vaid mõned kiired (ja tõsi, läbimõtlemata) ideed, ehk kust saaks päriselt Eestis kärpekohti leida ilma kaost loomata:

Kusjuures enamik äsja mainitust - nende osas saab kärpeid teha absoluutselt igas valdakonnas, k.a. haridus, meditsiin, korrakaitse, riigikaitse, jms. 

Ja kärbete tegemisel tuleks alustada just peast, ehk siis riigikogust ja valitsusest, näidates oma tegevusega eeskuju. Hetkel on see eeskuju pigem halb.

Maksutõusudel on oma koht

Mitte kellelegi ei meeldi maksutõusud, aga mõnikord on maksutõusud siiski vajalikud ühel või teisel põhjusel ja viisil. 

Hetkel seda vajadust tegelikult aga ei ole, kuna enne maksude tõstmist võiks eelnevalt üldse aru saada, kus on probleem, mis probleem see on, kui suur see probleem on, ning kas seda on üldse vaja lahendada.

Hetkel ei ole põhiprobleem selles, et meil maksud oleksid liiga väiksed, või siis ilma maksutõusuta hakkama ei saa. Vastupidi. Hetkel on probleem selles, et 20% maksutulust laekuv raha on kuskil "ootamas", ning suure osa kulutatud raha osas pole mitte kellelgi aimugi kuhu see täpselt kulub.

Enne maksutõusudele isegi mõtlemist tuleks päriselt mõelda, see on asi mida tunnetuslikult siin päris kaua juba tehtud ei ole, ja esmalt lahendada pärisprobleemid ning alles siis vaadata, kas päriselt on ka maksutõusud vajalikud, või saab tegelikult hakkama juba olemasoleva rahaga, või õpime lõpuks kärpima nii nagu eraettvõtted seda kogu aeg teevad.

Kahjuks aga tundub, et karjääripoliitikutel ei ole sellest mitte mingit aimu.

Küll oleks just praegu aeg absoluutselt kõik uued ja veel mitte käiku läinud maksutõusud külmutada, ning vahelduseks mõtlema hakata.

Ja seejärel uute maksude loomisel võiks kaaluda ka selliseid variante, mis siiani pole isegi laual olnud, näiteks online kasiino maksude tõstmine, mis võiks rigikassasse tuua ehk paarkümment miljonit lisaks.